Skotsko 2015

29.1.16




Tak trochu se stydím za tento (trochu) latepost, ale k těmhle článkům se vždy těžce dokopu, kvůli náročnosti zpracovávání fotografií, které publikování takovýchto cestovatelských článků provází. Nu což, přece jen při psaní seminárky a učení je práce s fotkama něco jako vysvobození. Dneska se podíváme na další část mého říjnového výletu a tentokrát to bude část, která se odehrávala va Skotsku. Do jara (ha ha snad) by se tu měla objevit ještě poslední část o Anglii a Londýně, ale nepředbíhejme. Upřímně nikdy jsem si nemyslela, že bych se do Skotska někdy podívala a ani jsem to nějak neměla v plánu. O Skotsku jsem toho věděla asi tolik, že chlapi tam nosí sukně a mají tam někde jezero s Lochnesskou příšerou, což uznávám, nebylo zrovna příliš. Ale dnes již mohu tedy říct, že toho o Skotsku po tomto výlětě vím už daleko více, avšak nač vás zatěžovat fakty, když vás můžu potěšit spíše mými zážitky:)

IMG_7097

Celá skotská část výletu začala na nočím trajektu, který plul z Harlemu v Holandsku do Newcastlu v Anglii. Při naloďování jsem měli menší problémy, jelikož jedna holka si zapomněla občanku, pas, no prostě všechny možné cestovní doklady, a tak s náma nemohla pokračovat dále a jedna z učitelek s ní musela zůstat v Holandsku a vyřídit jí nové doklady. Nu což, náš zbytek, co ještě nemá Alzheimera. se tedy po třech hodinách v odbavovací místnosti dostal na loď.Kajuty byly vážně pidi, tak pidi, že mi je ani nepobral celý foťák, ale alespoň měla každá vlastní koupelnu a okýnko s výhledem na moře. Děsivé, jako na Titaniku, i když jsme jeli v třídě pro plebs:D Jinak se jednalo o vskutnu obrovskou loď, největší na které jsem jela. Hodně místa zabraly samozřejmě parkovací místa pro auta uprostřed lodi, ale po stranách byly samé kajuty, jídelny, restaurace a dokonce dvě kina. Pamatuju si, že dávali Mimoně a v tom druhém V hlavě:D Měli jsme kajutu 501 na pravé staně lodi na pátém podlaží z celkových cca 13 pater, které ta loď měla. Na vrchní palubu to byla opravdu štreka, ale i tak jsem se ránou náhodou vzbudila venku se nebe začínalo červenat sluncem. Snažila jsem se potichu oblíknout, ale i tak jsem své dvě spolucestovatelky v kajutě vzbudila, a tak jsme se nakonec všechny sešly na plaubě při naprosto božím východu slunce!! Ještě, že jsem si řekla "Tvl Kláro, musíš vstát, protože kdy zase pojedeš přes noc lodí, abys mohla ráno sledovat východ slunce?".

IMG_7084

Po raním vylodění, jsem se nasoukali zpět do busu a vyrazili směr Edinburgh, který byl ještě značný kus cesty na sever. Cestou jsme ale měli v plánu ještě několik zastávek. Nejprve jsme však přejeli na anglicko-skotskou hranici, ohraničenou velkým kamenem, jenže v tu chvíli nás poprvé chytlo anglické počasí a místo výhledu do okolí, jsme viděli jen mlhu, takže jsme rychle vyskočili, vyfotili šutr a běželi zpět do autobusu, aby nám nezmoklo úplně všechno. Jeli jsme další kus a pak nás čekala naše první zastávka - středověké opatství Jedburgh. To bylo opravdu krásné, i když už těda snačně v rozpadu. Vyfotit a jdeme dále. Stavili jsme se zde také do domu Marie Stuartovny, kde má takové malé muzeum a jelo se dále. Další zastávkou bylo opatství Melrose, které se mi tedy líbilo nejvíce Také již bylo značne zbořené, jelikož jeden z anglických králů jeho zničení nařídil, ale i tak je pořád velmi majestátní. Vždy když něco takového vidím, zkouším si představovat, jak si muselo vypadat v době své největší slávy. No a poslední zastávkou před ubytováním v hostitelských rodinách v Edinburgu byla Rosslynská kaple, kterou proslavilo natáčení filmu "Šifra mistra Leonarda". Prošli jsme si ji, poslechli si výklad, vyfotili a pak už zbýval jen kousíček do Edinburgu a do rodin.

IMG_7118
Hranice.

IMG_7130
Jedburgh Abbey

IMG_7166
Melrose Abbey

IMG_7201
Rosslyn chapel

Dopředu jsme nevěděli, v jaké hostitelské rodině budeme, jen jsme vědeli, že budeme po dvojicích a při přidělovaní hrála roli náhoda. Upřímně jsem byla mírně nervózní, kvůli tomu, jak pitomou rodinu jsem měla na Comeniu ve Španělsku, ale uklidňovala jsem se tím, že horší než tam to nebude a že přece jen tentokrát budeme v hostitelské rodině dvě a ne jen já sama. Naše rodiny si pro nás přijela až jako předposlední, takže napětí stoupalo, ale ukázalo se, že nebylo čeho se bát. Dostala jsem totiž tu nejlepší hostitelskou rodinu vůbec! Takoví staší manželský pár, v malém anglickém domečku, který měl i zimní zahradu, a s malým pejskem, jménem Max. A čelist mi spadla úplně, když jsem uviděla náš pokoj, no boží! Heslo na wifi, pěkně nachystané na stolečku a navíc ta paní vařila zdravě a strašně dobře. Co více si přát? Byli komunikativní, přítělští a se vším jsme za nima mohli přijít:) Nejlepší zkušenost z celého Skotska;)

IMG_7210

IMG_7365

IMG_7380

Hned na další den byl naplánovaný výlet k jezderu Loch Ness. Jo docela jsem se těšila, ale to jsem ještě nevěděla, že cesta tam bude trvat šest hodin a taktéž cesta zpět bude trvat šest hodin. V celkovém důsledku se mi ale ta cesta skotskými národními parky kolem spousty dalších jezer a hor líbila více, než samotné jezero Loch Ness, které mi teda přišlo trochu tuctové a cestou jsem viděli teda i pěknější. Lochnesska se taky neukázala a ani jsme nestihli poslední loďku, která by nás vzala na projížďku po jezeře. Takže v tomhle trochu zklamání, ale ta samotná cesta tam se řadí na mém žebříčků zažitků ze Skotska hodně vysko. V těch národních parcích a vůbec v celém Skotsku je totiž hodně lokací z natáčení Harryho Pottera (scény s vlakem, cestovatelské scény v HP 7 první část, scéna s létajícím autem, atd.) Cestou jsme taky projeli kolem nejvyšší hory Británie - Ben Nevis, což byl spíše takový kopeček než nejvyšší hora, ale tak zase nemůžou mít v Anglii všecko, že?

IMG_7218

IMG_7262

IMG_7265

Další dny jsem již začali chodit do "školy". V úvozovkách je to proto, že jsem čekala normální školu, kde se zapojíme nějakým způsobem do výuky, ale místo toho nás posadli do nějaké jazykovky v centru Edinburgu, kde jsme dělali pracovní listy. Upřímně, to jsme mohli děla i v ČR, takže totální ztráta času. Odpočítávali jsme každou minutu do konce, ale i tak jsme tam to dlouhé dopoledne vždy museli přežít. V Edinburgu jsme navštívili hrad, který mají moc pěkně opravený a udržovaný a mají tam expoice, které vás dokonce baví si přohlížet. Výhoda je, že si to tam můžete projít sami bez průvodce. Druhý den nám bylo nařízeno škrábat se na kopec nad Edinburgem jménem Arthur´s seat, ze kterého je prý výhled na celký Edinburgh. Škrábat se tam ten den však bylo úplně zbytečné, protože byla příšerná mlha, přes kterou nebylo nic vidět, a tak jsme ztratili dvě a půl hodiny času, který se dal využít mnohem lépe. Samozřejmě jsem v Edinburgu navštívila i Primark, který mě ale v Anglii moc nenadchl. V Edinburgu je také ona slavná kavárna, kde Rowlingová psaha Harryho Pottera. Tu jsem ale právě díky již zmíněnému výšlapu nestihla. Jinak je to opravdu krásné skotské město.

IMG_7283

IMG_7316

IMG_7343

IMG_7344

No a pak už přišel čas opustit Skotsko a přejet do Anglie, ale ještě před přejezdem jsme se zastavili v další lokaci natáčení Harryho Pottera. Tentokrát to byl hrad v městěčku Alnwick, kde se natáčela třeba scéna z první hodiny létání v HP1. Moc jsme se tam však nezdrželi a pokračovali dále do Yorku. O tom ale až příště;)

IMG_7392

IMG_7399



No a příště tedy York a Lodnýn;)

You Might Also Like

0 komentářů

Děkuji, že jste si našli čas a okomentovali tento příspěvek:)