6. SEMESTR NA PRÁVECH/PRF MU



Konečně se dostávám ke shrnutí 6. semestru na právech. Tohle byl semestr, který mě svou pověstí strašil už od nástupu na školu. Skládá se v něm totiž zkouška z obchodního práva a řekněme, že katedra obchodního práva a tato zkouška samotná měla docela drsnou pověst. Proto jsem si tento semestr řekla, že si nebudu dávat žádné volitelné předměty, abych měla čas se soustředit a naučit právě na ten obchod. Což jsem nakonec tedy porušila, ale omlouvá mě to, že ten jeden volitelný předmět, který jsem nakonec měla, byl z tématiky, která byla ke zkoušce z obchodního práva potřeba. K tomu ale pak více níže. 

Školu jsem měla díky tomu volitelnému předmětu, který byl jen v pondělí, roztahanou do pondělí až středy, kdy jsem měla jen jednu hodinu ráno od osmi a pak jsem mohla jezdit domů do Ostravy nebo jít právě do práce do advokátky, kterou jsem v Brně tento semestr měla. Věděla jsem, že práce v advokátce v Brně je jen do začátku a dočasná a tenhle semestr přinesl možnost se přesunout do advokátky v Ostravě, čehož jsem koncem semestru také nakonec využila, ale o tom vám třeba napíšu jindy. 

Tenhle semestr byl na domácí plnění méně náročný než ten předchozí, bylo v něm také o něco méně předmětů a "jen" tři zkoušky. Ty uvozovky používám záměrně kvůli obchodu. Naplánovala jsem si, jak se budu učit průběžně, ale co si budem, takové předsevzetí mi ještě nikdy nevyšlo a nebylo tomu tak ani tentokrát.

Mezinárodní právo soukromé II.
Přednášky: Nebyla jsem na žádné.
Semináře: Na semináře jsem si opět zapsala doktorku Kyselovskou a opět jsem nešlápla vedle. Hodiny měly spád a vše nám bez větších problémů vysvětlila. Jede ale tempem, u kterého si stíhám buď dělat zápis nebo poslouchat, takže sem zvolila spíše strategii poslechu a o zápis jsem poprosila některé zdatnější spolužáky, kteří se rozhodli pro variantu psaní. Zápočet je krátký příklad a píše se na předposledním semináři, což ocení například ti, kteří chtějí jít na předtermín, který je z tohohle předmětu na zkoušku vypisován (čehož já jsem využila, abych měla více času pak na učení obchodu a navíc ani zadání na předtermínu se mi zdálo v pohodě oproti třeba těm ostatním).
Zkouška: Zkouška je písemná a pokud tou projdete, navazuje na ní ústní část, která se však neskládá v ten stejný den a hlásíte se na ní zvlášť k učiteli, který na vás vyšel při opravování písemné části. Na test si můžete napsat, koho by jste na opravu preferovali, ale upozorňuji, že né vždy to vyjde podle vašich představ, jelikož každý z nich má omezenou kapacitu. Písemná je poměrně dlouhá a vzhledem k času musíte psát opravdu rychle. Od našeho ročníku zavedli možnost psát písemnou část zkoušky na počítači a tuto možnost doporučuji všemi deseti. Já jí využila a i tak jsem měla co dělat, abych odpověděla na všechny otázky v časovém limitu, takže si neumím představit, že bych ten test psala ručně, když na počítači píšu daleko rychleji než rukou. Na ústní jsem pak šla k profesorce Rozehnalové, která je garantkou předmětu a přednáší většinu přednášek, takže jsem měla celkem nahnáno. Ale nakonec se mé obavy ukázaly jako zbytečné, jelikož byla velmi milá a dokonce mi na ústní zlepšila známku z písemné části.

Obchodní právo III
Přednášky: Nebyla jsem na žádné.
Semináře: Tak a šlo se do finále. Ve třetím semestru občana se berou závazky v obchodních vztazích, takže je to v podstatě řekněme lehčí než korporace, ale stále nic moc. Dostala jsem doporučení, abych si na semináře zapsala doc. Šilhána a rozhodně tohle doporučení můžu předat i vám, protože to byly jedny z nejpřínosnějších seminářů, které jsem na fakultě za studium zažila. Aspoň na chvíli jsem měla pocit, že něco z obchodu chápu. Na každý seminář se sice dělaly přípravy a letmo jsem si vždy proletěla dané téma semináře v učebnici, ale opravdu mi to něco dalo, i když jsem klasicky nechodila z časových důvodů na přednášky.
Zkouška: No a pak přišlo to, čeho jsem se tři roky obávala. Chtěla jsem si na učení na obchod nechat dost času, což se mi díky předtermínu z MPS povedlo, a já tak měla cca dva týdny a dva dny, jen na obchod. Přečetla jsem svatou trojici učebnic od Becka a nějaký cca 200 stránkový materiál a byla jsem teda i tak pěkně po... Zkouška se jako většina těch větších, skládá z písemné a ústní části. Písemná je ještě ke všemu sestavena tím neoblíbeným způsobem, kdy se za špatné odpovědi odečítají body, takže se povětšinou nevyplatí tipovat (pokud nevěříte svému štěstí). Já tedy rozhodně netipovala a písemnou jsem naštěstí prošla, i když ne s nějakou dobrou známkou. Pak tedy následuje ústní část, kde je opět ten nejméně oblíbený systém, kde vás random přiřadí k učitelům z celé katedry, kteří jsou zrovna v den vaší zkoušky přítomni na pracovišti. Já měla štěstí a šla jsem k doktorce Příkazské. I když samotná zkouška trvala dlouho, jelikož se tahají 3 otázky (z každého semestru jedna), tak jsem ji nakonec zvládla na první pokus a neskutečně se mi ulevilo, protože ani po přečtení všech těch materiálů vypsaných výše, jsem si tedy rozhodně nepřipadala, jako nějaký profík na obchodní právo. 



Trestní právo I

Přednášky: Nebyla jsem na žádné.
Semináře: Skončil obchod a začaly další dva trojsemestrální předměty a jedním z nich byl právě trest. Na začátku je to fajn, to se berou takové ty zásady, obecné definice, pojmy, prameny a podobné obecné věci. Semináře proto taky byly jen co 14 dní a měla jsem na ně doktorku Brucknerovou, která byla moc milá. Na semináře byla příprava v podobě otázek a příkladů, na které jsem kvůli přípravám do obchodu a MPS trochu prděla, ale dalo se to zvládnout i tak. Taky podle toho ale pak vypadal stres před zápočtem. Naštěstí jsem měla štěstí na tipování - byl to test se třemi možnostmi odpovědí z nichž jedna je správná a za špatné odpovědi se neodečítá.
Zkouška: Až v 8. semestru.



Právo Evropské unie I

Přednášky: Nebyla jsem na žádné.
Semináře: Veřejné právo nás tento semestr začalo brát útokem, a tak přibylo i právo Evropské Unie. Je to dvousemestrální předmět, ze kterého je tedy možnost si zapsat buď výběrový seminář, který je každý týden, nebo obyčejný, který je co 14 dní. Já chodila na ten obyčejný k doc. Křepelkovi, který to bral tak pohodově. Psal se sice zápočet, ale poměrně jednoduchý. Na seminářích berete obecně vznik a fungování EU, její primární a sekundární právo a judikaturu. 
Zkouška: Až v 7. semestru.

Exekuční a insolvenční právo
Přednášky: Nebyla jsem na žádné.
Semináře: A došli jsme na třetí zkouškový předmět - zkráceně INSEX. Tento předmět navazuje na civilní právo procesní (kdysi se vyučoval v jeho rámci), a tudíž ho učí ti stejní učitelé. Do rozvrhu mi nejlépe pasoval doktor Janoušek, tak jsem tentokrát chodila na semináře k němu, i když jsem z nich měla takové smíšené pocity. Moc jsme nestíhali kontrolovat domácí přípravy a ještě tuším seminář jednou nebo dvakrát odpadl, takže jsem si z toho moc neodnesla a víceméně jsem se musela spolehnout na samostudium.
Zkouška: Podobně jako z civilního procesu je i zde zkouška formou klauzury, kde řešíte dva konkrétnější případy, ke kterým jsou pak doplňující otázky (jeden je na insolvence a jeden na exekuce). na tuhle klauzuru je poměrně hodně času a nejste v presu, jako například na zkoušce z MPS, ale i tak je hodnocení klauzurních prací hrozně subjektivní a každý z učitelů ak kolikách chce slyšet něco úplně jiného. 



Správní právo I

Přednášky: Nebyla jsem na žádné.
Semináře: Tím, jak jsem se bála obchodu, a chtěla jsem se na něj plně soustředit, tak jsem si i u druhého trojsemestrálního předmětu tohoto roku zvolila cestu nejmenšího odporu. Na semináře, které byly co 14 dní, jsem chodila k doktoru Sedláčkovi, který je poměrně nenáročný. Není zde žádná domácí příprava a zápočet se psal formou úvahy na participaci občanů ve veřejné správě - současný stav a úvahy de lege ferenda.
Zkouška: Až v 8. semestru.



Právo obchodních společností (PVP)

Přednášky: Byla jsem skoro na všech.
Semináře: Jak jsem psala už výše, zařekla jsem se, že kvůli obchodu si nebudu dávat žádné předměty navíc, ale v tomto případě jsem to porušila, jelikož se jednalo o volitelný předmět týkající se obchodních korporací, které se braly minulý semestr a ve kterých jsem celkem dost plavala. Jednou za 14 dní byla přednáška a jednou za 14 dní seminář a každý na jiné téma z oblasti obchodních společností. Celý předmět vedla profesorka Pokorná, která se nás sama před začátkem hodin ptala, co bychom chtěli probrat a co nám není jasné a podle toho sestavovala celý program přednášek a seminářů. Vždy upozornila na chytáky v testech i v zákoně a na relevantní a důležitou judikaturu, která byla ke zkoušce potřeba. Určitě tohle PVP pro úspěšné absolvování zkoušky z obchodního práva doporučuju. 
Zkouška: Předmět se zakončoval pouze odevzdáním 6 úkolů na semináře a docházkou.



Moc předmětů jsem v 6. semestru neměla, ale to mu tedy rozhodně na složitosti nijak neubralo. Brzy se dostanu k sepsání toho 7. :) Kdyby vás napadl jakýkoliv dotaz, neváhejte se na mě obrátit.

Klára G.

Srdcem i duší Ostravačka, která se nějakou náhodou dostala ke studiu práv v Brně, kde už studuje čtvrtým rokem. Po světě chodí už 22 let a doufá, že na blogu najdete inspiraci a odpovědi na vaše otázky ohledně studia práv. Pokud ne, neváhejte se zeptat v komentářích, dole přes kontaktní formulář nebo skrze odkazy na sociální sítě.

4 komentáře:

  1. Och, obchodné právo mi ani nespomínaj. :D Už teraz sa klepem zo štátnic. :D

    Sabi z blogu Beautiful savage

    OdpovědětVymazat
  2. Studuji práva na Karlovce a koukám, že obchod je strašák všude stejný :D. Čeká mě (snad) za měsíc, tak jsem zvědavá, jak to všechno dopadne. Docela mě překvapilo, že máte poměrně odlišné rozložení předmětů v rámci ročníků, čekala jsem, že Praha a Brno to budou mít víc podobné.

    OdpovědětVymazat
  3. Na začátky na vysoké škole vzpomínám naprosto stejně jako ty. Některé poznatky by se samozřejmě lišily, ale pravdou je, že to je obrovský šok od dosavadního vzdělání. Třeba už jen to, že zapisovat si poznámky můžeš kamkoliv. Já si teda nechala vyrobit osobní kroužkové bloky - byla jsem velká frajerka pak.

    OdpovědětVymazat
  4. Jsem jednoduchý Ostravák - vidím "Ostravačka", dávam palec nahoru :-D.
    Jak píše anonym výše, obchod je strašák asi všude.
    Kdy bude shrnutí dalšího semestru? :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji, že jste si našli čas a a zanechali mi zde vzkaz :)