5. SEMESTR NA PRÁVECH/PRF MU




Aneb jsem za půlkou! :) Jupíí už jen jednou tolik a bude hotovo. Horší je, že tohle bude asi ta horší půlka. Tento článek vychází s lehkým zpožděním, jelikož jednak jsem s prací neměla čas a jednak se mi taky nechtělo, když už jsem náhodou ten čas měla (nebudeme si tu lhát do kapsy). Už jsem dokonce přemýšlela, že ty články ani nedopíšu, ale zase se mi ozvali další noví nebo potencionální studenti práv v Brně s díky a s dotazy, takže ono to tu přece jen někdo nakonec čte, což mé ego samozřejmě potěšilo, a tak jsem se rozhodla 5. a 6. semestr nakonec dopsat. Takže díky za jakoukoliv zpětnou vazbu, která mi od Vás přijde, protože člověka to vždy potěší, když vidí, že to co dělá má nějaký smysl, i kdyby třeba jen pro jednoho člověka, který si to přečte a nějakým způsobem mu to pomůže.

Uf, kde začít? Budu asi trošku muset lovit v paměti, přece jen už je to nějaký čas zpátky, co jsem dokončila ten pátý, ale snad to nějak zvládnu. Trošku šok pro mě bylo množství plnění, která jsme si měli na jednotlivé semináře připravovat doma. Tento semestr se s prvákem, kde byla tak maximálně seminárka z teorky, fakt nedá srovnat. Ono si řeknete, že takový student práv má školu tak jeden maximálně dva dny v týdnu, jenže když si k tomu přičtete všechna ta plnění, která nejsou teda vždy krátká a lehká a musíme je udělat, aby nám vůbec dali zápočet, tak už to taková sranda není. K tomu všemu jsem si ještě ambiciózně zapsala předmět ze sedmého semestru, který měl být "lehký", jelikož ho někteří dávají už v zimním semestru ve druháku, ale pro mě to znamenalo další hodinu navíc ve škole a další plnění k těm všem plněním, které už v sobě obsahuje 5. semestr sám o sobě. Čili mě tím pádem ve zkouškovém čekalo místo 4 zkoušek, zkoušek 5. Ale tak challenge accepted.

Navíc jsem celý semestr ke škole ještě i pracovala, a to jak v advokátce, tak ještě navíc v infocentru. Naštěstí aspoň v infocentru jsem měla částečně čas vypracovávat některé úkoly do školy, ale s postupně se blížícími Vánocemi chodilo více a více lidí, takže se dalo dělat věci do školy méně a méně. Do toho jsem se v listopadu stihla přestěhovat, takže to bylo celkem náročné. Zajímavé bylo, že jsem tento semestr měla snad jen jednoho učitele, a jinak na všechny předměty jen samé učitelky. Kdyby nebylo tolik práce do školy na doma, ani bych si moc nestěžovala, protože tento semestr byly ve studijním plánu docela fajn předměty, které mě i bavily.

A tak k nim taky můžeme plynule přejít.

Pracovní právo II
Přednášky: Nebyla jsem na žádné.
Semináře: Semináře byly co 14 dní a chodila jsem na ně k opět k doktorce Springinsfeldové, se kterou jsem absolvovala i první semestr pracka. Bavilo mě její kulturní okénko, které nám na začátku každého semináře přenesla a i tu látku dokázala podat zajímavě a neustále opakovala ty nejzákladnější věci, co musíme vědět pořád dokola, tak si je člověk prostě zapamatoval, i když nechtěl.
Zkouška: Zkouška byla jen ústní, a jelikož jsme měla těch zkoušek celkem 5 snažila jsem se jít cestou co nejmenšího odporu a přihlásila jsem se k učiteli, u kterého se vědělo, že je příjemný a zase to tak moc nehrotí, a porot samotná zkouška byla poměrně příjemná.

Mezinárodní právo soukromé I
Přednášky: Nebyla jsem na žádné.
Semináře: Na semináře jsem si na doporučení zapsala doktorku Kyselovskou a byla to rozhodně trefa do černého. Mezinárodní právo soukromé je zvláštní právní odvětví, které se svým systémem a tím, co se tam učíme, zásadně lišilo od všeho, co jsme doposud na fakultě dělali a díky p. doktorce jsem ho poměrně snadněji pochopila. Je přísná, ale férová a alespoň mě její přístup donutil se na hodiny jakž takž připravovat a dávat v nich pozor. Vzhledem k rychlosti a dynamičnosti výkladu pro mě bylo nemožné dávat pozor, psát si zápis a ještě odpovídat na otázky, tak jsem většinou spíše jen poslouchala a snažila se toho co nejvíce zapamatovat. Semináře jsou jen co 14 dní. Zápočet se píše na předposledním semináři a tvoří jej tuším teoretická otázka a krátký příklad na aplikaci jednoho z probíraných nařízení.
Zkouška: Až v 6. semestru.

Obchodní právo II
Přednášky: Nebyla jsem na žádné.
Semináře: Obchodní právo II se celé týká obchodních korporací a musím tedy říct, že tento semestr obchodu, byl pro mě vážně oříšek. Semináře jsou každý týden a měla jsem na ně prof. Pokornou, která je sice vážně kapacita, nicméně katedra zrovna ten rok změnila styl vedení seminářů -> už se na nich vesměs nebrala žádná teorie, ale jely se konkrétní příklady ze cvičebnice korporátního práva (tu sice prof. Pokorná nepoužívala, ale i tak dávala na hodinách velmi konkrétní otázky a vlastní příklady k řešení). Pro někoho, kdo nechodí na přednášky, bylo vážně těžké se v látce semináře zorientovat. Na zápočet jsem dokonce sáhla po učení se z učebnice, jelikož látka týkající se korporací opravdu není jednoduchá. Nakonec jsem zápočet dala, ale na nejnižší možný počet bodů, doporučuji proto obchod II nepodcenit.
Zkouška: Až v 6. semestru.

Rodinné právo
Přednášky: Nebyla jsem na žádné.
Semináře: Rodinné právo, byl další předmět, kde bylo potřeba na každou hodinu vypracovávat sáhodlouhá plnění, jejichž řešení vždy někdo i prezentoval před tabulí. Semináře byly co 14 dní a měla jsem na ně prof. Králíčkovou, která každý seminář ozvláštnila spoustou historek z praxe. 
Zkouška: Na zkoušku jsem šla k rovněž o prof. Králíčkové. Nejprve byla písemná zkouška na počítači a poté ústní, kde se tahala tuším jedna otázka, byl čas na přípravu, kterou si pak p. profesorka přečetla a případně se na něco doptala. Za mě to byla jedna z nejpříjemnějších zkoušek.

Civilní právo procesní II
Přednášky: Byla jsem na pár, přednášky mi zde přišly užitečné a hlavně poutavé, takže se u nich dalo dávat pozor většinu času.
Semináře: Na semináře, které jsou opět co 14 dní jsem chodila tentokrát k doktorce Dobrovolné, která byla skvělá, akorát se opět jednalo o seminář, kde se vypracovávaly na každou hodinu příklady psané klauzurním stylem, kterým se pak psala i samotná zkouška, kterých nebylo zrovna málo.
Zkouška: Zkouška se píše klauzurní formou, jak jsem už zmínila výše. Byla to první tohoto typu, co jsme na právech měli - jde v podstatě o to, že máte nějaký příklad a k němu otázky, na které ve třech bodech odpovídáte -> první popíšete teorii, pak tu teorii napasujete na daný příklad a pak nakonec v posledním bodě odpovíte na otázku. Šla jsem na jeden z prvních termínu a všichni jsme se modlili, aby tam byl nějaký jednoduchý příklad týkající se OSŘ, ze kterého jsme příklady dělali celý semestr na hodinách a ne ZŘS, který se bral jen okrajově na přednáškách. Ale zadání našeho termínu předčilo veškerá naše očekávání, jelikož náš příklad se ve čtyřech otázkách z pěti týkal rozhodčího řízení. To, že je nějaký zákon o rozhodčím řízení, jsem zjistila až po přečtení zadání, ale i tak jsem to nakonec ukoulela na D. Každopádně mě to stálo klasicky stálo stipendium a nervy :D Takže doporučuju si ke zkoušce projít vše -> včetně zákona o mediaci.

Právo duševního vlastnictví
Přednášky: Nebyla jsem na žádné.
Semináře: Na semináře jsem měla doktora Myšku, se kterým hodiny byly zábavné, i když na každé druhé se tuším psal testík. Ale k tomuto předmětu sami učitelé zpracovávali docela hezké materiály, které dávali do interaktivní osnovy a dalo se z nich docela dobře na hodiny a testy připravit.
Zkouška: Byla to první zkouška, na kterou jsem v tomto semestru šla a udělala jsem dobře. Ten první termín nebyl oproti těm dalším tak těžký. Zkouška je písemná s předpisy s uzavřenými otázkami a pokud nemáte A nebo F, tak ještě následuje ústní přezkoušení.

Pozemkové právo (předmět ze 7. semestru)
Přednášky: Nebyla jsem na žádné.
Semináře: Pozemek je známý tím, že si jej lidi dávají dříve něž v 7. semestru (někteří už dokonce v prváku, ale na to jsem koule neměla). Očekáváte teda nějakou dávačku, ale zas taková dávačka to nebyla. Hodně tam jsou souvislosti se správním právem, které jsem v té době ještě neměla. Semináře jsou jen jednou za 14 dní a opět se na ně připravují a odevzdávají sáhodlouhé příklady. Na semináře jsem měla doktorku Tkáčikovou, která byla velmi příjemná a nenáročná.
Zkouška: Zkouška je nejprve písemná, kde je příklad podobný těm na seminářích a k němu jsou otázky, a poté následuje ještě ústní přezkoušení, kde se tahá jeden okruh. Byla jsem opět u doktorky Tkáčikové, ale u zkoušky se pak na ústní projevily mé neznalosti správního práva, na což mířily některé z otázek zkoušející. Ale rozhodně se ten předmět dá v pohodě zvládnout i dříve než v 7. semestru, nyní jsem ráda, že už ho mám z krku a mám volněji (pozn. autora: článek vzniká, když jsem v 7. semestru).

Human Rights Mechanism in South Asia (PVP)
Jednalo se o další anglickou blokovku za 5 kreditů. Jednalo se o předmět, který vyučovala nějaká Indka (jméno si nepamatuji a nejspíše není ani podstatné), ale ze začátku nás hrozně štval její přístup a způsob jakým hodiny vedla. Vše to do sebe ale zapadlo na posledním semináři, kdy jsme se dozvěděli back message za celým tímto předmětem. Nechci vám to spoilovat, ale upřímně obdivujuito, o co se ta paní přednášející celou dobu snažila a stále i snaží doma v její rodné zemi a okolí. Pokud vás zajímá tématika lidských práv, také rozhodne doporučuji jako PVP.

Letní škola katedry dějin státu a práva (PVP)
Jedná se o každoroční tuším cca 3 denní blok seminářů, který se koná většinou týden v září než začnou první přednášky. Každou hodinu vede jiný profesor na jiné téma z historie a celá letní škola má i své hlavní zastřešující téma. Upřímně si už asi nevzpomenu jaké měla ta naše, nicméně zakončení je pak formou odpovědníku v ISu, který se podobá Salákovým odpovědníkům z římana. Za letní školu se platí poplatek, ale ten pak škola zpětně na žádost celý proplácí a navíc v tom máte teda i oběd zadarmo, když si peníze necháte od školy proplatit zpět. Jako PVP rozhodně doporučuji.

Tak to by bylo z 5. semestru snad vše :) Snad se brzy dopracuji k tomu, že sepíšu ten šestý. V případě doplňujících dotazů se neváhejte na mě obrátit, ráda poradím.

Klára G.

Srdcem i duší Ostravačka, která se nějakou náhodou dostala ke studiu práv v Brně, kde už studuje čtvrtým rokem. Po světě chodí už 22 let a doufá, že na blogu najdete inspiraci a odpovědi na vaše otázky ohledně studia práv. Pokud ne, neváhejte se zeptat v komentářích, dole přes kontaktní formulář nebo skrze odkazy na sociální sítě.

1 komentář:

  1. Wow, klobúk dole pred tebou, musí to byť drina. Viem z vlastnej skúsenosti, lebo v rámci svojho odboru na Filde som mala Obchodné právo u vás a ani neviem, ako som to nakoniec spravila. :D

    Sabi z blogu Beautiful savage

    OdpovědětVymazat

Děkuji, že jste si našli čas a a zanechali mi zde vzkaz :)