Darování krve - poprvé

g

Krev je tělní tekutina, kterou člověk neumí vyrobit a nedá se ani nikde koupit. A přitom téměř každý člověk alespoň jednou za život transfúzi krve potřebuje ať už při nehodách se ztrátou krve, operacích nebo v podobě léků vytvořených z anebo za pomocí krve. Nedostatek krve může u lidí způsobit vážné zdravotní komplikace nebo i smrt. A dobrovolných dárců krve ubývá. Stále více lidí raději prodává svou krev soukromým farmaceutickým firmám. A tato krev pak chybí v nemocnicích. A tak jsem šla darovat krev, ale tohle nebyl jediný důvod, tak pokud vás zajímá více o důvodech darování, o průběhu a další informace tak čtěte dále.

IMG_4305

Proč jsem se rozhodla darovat krev?
Abych byla upřímná tak moje prvotní záměry nebyly tak úplně pomáhat lidem. Už dlouho mě zajímalo, jakou mám krevní skupinu. Nikdo mi to nikdy nezjišťoval a čekat až budu těhotná nebo až mě budou třeba potřebovat operovat se mi nechtělo. Ano, dá se to zjistit za 200 korun cca, ale jako správný prajzák jsem za to platit nechtěla. No a pak přišla možnost jít darovat krev. Taťka, který krev a plazmu chodil darovat často a už absolvoval svůj 130 odběr, byl mou další inspirací pro dárcovství. Nakonec tam se mnou dokonce šel a za to že mě tam přivedl dostal 200 korunovou poukázku do Avion Shopping Parku v Ostravě. No a když už jsem teda byla tak nějak rozhodnutá jít, tak jsem si o tom přečetla více a dozvěděla jsem se, jak je dárcovství užitečné a čím vším a hlavně kolika lidem ten můj pytlík krve pomůže. A to mě jen utvrdilo v tom jít darovat. Bála jsem se, že to bude třeba nepříjemné nebo, že mi pak bude mdlo a špatně, ale nic z toho se nekonalo, takže není čeho se bát.

8 Benefits of Donating Blood That You May Not Know About
Obrazek ze stránky www.lifehack.org

Jak probíhá odběr a příprava?
Pokud jdete na první odběr nemusíte se ani objednávat, stačí prostě přijít. Ale den předem musíte dodržovat dietu - nejíst tučná jídla, sýry, salámy, sladkosti atp. Pak prostě přijdete, vezmete si lístek a vyplníte "Dotazník dárce krve", kde zaškrkáte spoustu věcí ohledně vašeho současného zdravotního stavu, prodělaných nemocech a lécích které jste brali nebo berete. Když ho vyplníte, jdete k evidenci, kde si všechny údaje z dotazníku zkontrolují a zapíšou a tím také určí, zda darovat krev můžete nebo ne. Když můžete jdete o patro výše, kde vám vezmou vzorek krve aby zkontrolovali váš krevní obraz. Když vám ho vezmou, jdete zase o patro výše, kde je čekárna s bufetem kde dostanete rohlík a čaj, což musíte před odběrem sníst. Je tam zdarma wifi a jede tam televize. Čekáte až se zase rozsvítí vaše číslo na tabuli a jdete opět do vyšetřovny, kde vám sdělí, zda je váš krevní obraz v pořádku a doptají se vás, zda kouříte a tak podobně. Pak se opět vrátíte do čekárny a opět čekáte až blikne vaše číslo. Když se tak stane, dáte si věci do skříňky a jdete k sestřičkám. Tam vám nachystají pytlík na krev a hadičky s jehlou a pak jdete do místnosti s lehátky, kde jsou z kraje dárci krve a více vzadu dárci plazmy. Položíte se na lehátko a sestřička vám zavede jehlu a začne odběr. Ten není vůbec cítět ani není nijak nepříjemný a trvá obvykle necelých 10 minut, které ale utečou strašně rychle. Celou tu dobu si se mnou setřička povídala a vysvětlovala mi co se děje a jestli mi není blbě, ale bylo to v pohodě. Po odběru vám místo zalepí a vy ještě tak minutku-dvě ležíte, aby se vám nezatočila hlava. Když je vše OK, vracíte se do čekárny, kde dostanete zdarma kávu a sladkost dle výběru (já si vzala Bebe s čokoládou, ale byly tam třeba i Polomáčené, Snickers a tak podobně). Počkáte tam 10-15 minut a pak jdete dolů k pokladně, kde dostanete stravenku, omluvenku do školy nebo do práce, slevu na dani, dotazník spokojenosti a já nevím co všechno ještě. Třeba já jako prvodárce, jsem dostala kapku krve, kterou dostane každý za svůj první odběr. Ještě jsme se zúčastnili soutěže s cukrárnou Ollies a šli jsme domů.

IMG_4312

Závěrem bych chtěla říct, že určitě půjdu darovat krev znovu. Po odběru máte fakt super pocit, že jste někomu pomohli a možná i zachránili život. A to vážně stojí za to. Nehledě na to, že svou krevní skupinu se dozvím až u druhého odběru, takže má touha po vědění stále přetrvává. A navíc to není nic hrozného, nebolí to a nijak vám to nic moc nevezme (až na těch 470 ml krve a trošku času). A kdo ví, třeba i vy budete jednou transfúzi potřebovat;)

Více informací zde --> http://www.fno.cz/krevni-centrum



Tak co? Kdo se přidá a pomůže?

Klára G.

Srdcem i duší Ostravačka, která se nějakou náhodou dostala ke studiu práv v Brně, kde už studuje čtvrtým rokem. Po světě chodí už 22 let a doufá, že na blogu najdete inspiraci a odpovědi na vaše otázky ohledně studia práv. Pokud ne, neváhejte se zeptat v komentářích, dole přes kontaktní formulář nebo skrze odkazy na sociální sítě.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji, že jste si našli čas a a zanechali mi zde vzkaz :)